Átestünk a súlyhatáron

Kedves fuvarozók és gépjárművezetők!

Mai bejegyzésemben a közúti árufuvarozás közben néha előforduló túlsúly egy ritka esetét osztom meg Veletek.

Történt egyszer, hogy egy gyanútlan kamionos a közúti súlymérés során épphogy csak, de átesett a 40 tonnás össztömeg-határon. 2019-től már nincs tolerancia, a súlyhatár bármekkora átlépése bírságolandó.

A feladó, aki a felrakó is volt, indulás előtt hitelesített mérleggel lemérte az elindított sóderszállítmányt, amely a mérlegen 39 tonnát és pár száz kilót nyomott.

Addig minden rendben lévőnek látszott, míg a feladó meg nem kapta a határozatot az 50 ezer forint közigazgatási bírságról.

Mi történt? Rendben van ez jogilag?

A történet szerint a feladó rendben felrakodott, mérlegelt, és mivel a szállítmány sóder, tehát ömlesztett áru volt, szabály szerint kiállította a jármű-tömegbizonylatot. A kamionos pedig az országhatár előtt megtankolt, majd pár perc múlva mit sem sejtve gurult rá a mérlegre. És bizony a frissen tankolt üzemanyaggal együtt a szállítmány túl volt a megengedett 40 tonnán.

A Magyar Közút Zrt. mérési jegyzőkönyve közokirat (erről a Másolat vagy eredeti? című bejegyzésemben korábban írtam), mely teljes bizonyító erővel bizonyítja a közokirattal tanúsított adatok és tények valóságát. Ezért alappal nem hivatkozhatunk arra, hogy a telephelyen mi is lemértük hitelesített mérlegen a szállítmányt, és ott még minden stimmelt. Sajnos a hatóság mérlegén kell könnyűnek találtatni! 🙂

Ezt a mérlegelési eredményt esetleg akkor tudnánk megtámadni, ha a mérlegelésbe hiba csúszik (például lejárt a mérleg hitelesítése), de ezt nekünk kell bizonyítanunk. Esetünkben a közúti árufuvarozás közben fennálló túlsúly tényét nem tudjuk megdönteni.

Na, de ki a felelős e túlsúlyért, és a felelősnek kell-e fizetni a bírságot?

Az igazságérzetünk ezt diktálja, de itt egy faramuci helyzet állt elő. A jogszabály szerint a bírságot a jogszabályi rendelkezés megsértéséért felelős köteles megfizetni. Itt viszont elválik a vétkesség és a felelősség.

A jogszabály rendelkezése szerint ömlesztett áru szállítása közben megállapított túlsúly esetén a fizetendő bírság a jármű-tömegbizonylat kiállítóját terheli. Tehát itt lehet, hogy a gépjárművezető hibázott, amikor a felrakodás és mérlegelés után tankolt, de itt nem lehet a bírságot neki kiszabni, hanem csak a jármű-tömegbizonylatot kiállító feladónak.

Na de miért csak a bírságot megállapító határozatból értesült a feladó az ügyről? Az eljáró hatóság mellőzheti az ügyfél értesítését az eljárás megindításáról, ha az eljárás megindítása után a hatóság nyolc napon belül dönt.

Itt egyértelmű az eset: közokiratban dokumentált túlsúly, jogszabály által kijelölt (objektív) felelős, jogszabályban meghatározott bírságösszeg a mérlegelés lehetősége nélkül, további bizonyításra nincs szükség. Minden együtt van egy jogszerű, de az igazságérzetet karcoló bírsághoz.

Tehát érdemes ilyen esetben letisztázni a felrakó és a gépjárművezető között, hogy lesz-e még tankolás, és ennek figyelembe vételével rakodni.

Üdv:
Árpi

közúti árufuvarozás túlsúly
akiknek a kilométerkövek előre köszönnek – Átestünk a súlyhatáron – közúti árufuvarozás túlsúly

A bejegyzéshez a Facebook oldalamon kommentelhetsz!

A bejegyzést megalapozó jogszabályok kivonata itt elérhető.

A bejegyzés tartalmához fűzött fontos figyelmeztetést olvashatsz itt.