Kedves Kollégák!
A nyugdíjbiztosítási adategyeztetési eljárás szinte elkerülhetetlen, és nem csak akkor, ha igénybe kívánjuk venni a korhatár előtti ellátást. A tapasztalatok szerint a társadalombiztosítási szerv nyilvántartása erősen hiányos. Könnyen belátható, hogy a nyugdíj szempontjából nagyon nem mindegy, hogy a szolgálati éveink, ezen belül a korkedvezményre jogosító idő hiánytalanul rögzítésre kerül-e a nyilvántartásban.
Nagyon helyesen sokan döntöttek úgy, hogy nekivágnak a nyugdíjbiztosítási adategyeztetési eljárás – bizony nem egyszerű és hosszadalmasnak ígérkező – procedúrájának.
Ebben szeretnék segítséget nyújtani az eljárás lépéseinek ismertetésével.
Elöljáróban tudni kell, hogy elektronikus úton, ügyfélkapun keresztül kell intézkedni.
A nyugdíjbiztosítási adategyeztetési eljárás megkezdése
Első lépésként a Magyarorszag.hu Személyreszabott Ügyintézési Felületét kell az Ügyfélkapun (KAI) keresztül felkeresni.
Beírod a keresőmezőbe az „adategyeztetés kifejezést”. A találatok között megkeresed a „Nyugdíjbiztosítási adategyeztetés” címet(a képernyőképen az első helyen van).
Rákattintasz a nyugdíjbiztosítási adategyeztetésre:
Legördítesz a benyújtandó dokumentumokhoz:
Kiválasztod a kérelem adategyeztetési eljárás iránt nyomtatványt:
Majd letöltöd és telepíted az ÁNYK (Általános Nyomtatványkitöltő) programba.
Ha nincs még ÁNYK-d, innét telepítheted:
Ügyfélkapura szükség van!
Az ÁNYK-ban megnyitod az ONYFKIERT_KERELEM nevű nyomtatványt.
Íme a programba betöltött nyomtatvány:
Az adategyeztetési eljárás megindításáról kapsz egy értesítést, és egy kimuatást az államkincstár birtokában lévő adatokról. Ha ez nem stimmel (sajnos nem szokott), a munkaviszonyaidról szóló minden bizonyítékot ajánlatos beküldeni. Ehhez ugyanígy kell az adategyeztetési eljárás során a hatóság felé benyújtandó okmányokat kísérő bejelentést letölteni és telepíteni, melynek neve: ONYFKIERT_BEJELENTES
Ha kész, így néz ki:
A kitöltött bejelentéshez mellékleteket az Adatok—Csatolmányok kezelése menüből lehet feltölteni:
Hozzáad:
Innét kell betallózni és feltölteni a számítógépedről a beküldeni kívánt fájlt.
Utána Kapcsolat az Ügyfélkapuval, és már mehet is a bejelentés:
Az ONYFKIERT_ELFOGAD_KIF… nevű adatlapot kell benyújtani a nyugdíjbiztosítási hatóság nyilvántartásában szereplő téves vagy hiányzó adatok esetén.
A kifogást alátámasztó okiratokat az Adatok—Csatolmányok kezelése menüből lehet feltölteni, majd a beadványt az Ügyfélkapun keresztül lehet elküldeni.
A nyugdíjbiztosítási adategyeztetési eljárás megindítása után
Ha már folyamatban van az eljárás, az alábbiak szerint követheted figyelemmel az ügyedet és itt tudsz intézkedni:
Eddig a képernyőig a fentiek szerint elnavigálsz:
Ügyintézés indítása:
A tájékoztatót figyelmesen elolvasod, a jelölőnégyzetbe elhelyezed a pipát, majd a TAJ számod beírása után tovább lépsz:
Lejjebb gördítve az ügyintézéshez szükséges nyomtatványokat lehet kiválasztani és a fentebb leírtak szerint kitölteni és megküldeni.
Figyelem!
Az internetes ügyintézési felületek folyamatos fejlődésben vannak, ezért nem garantált, hogy pontosan úgy találod meg azokat, mint ahogy a ma feltöltött képernyőképek mutatják.
Egy kolléga közlése szerint a társadalombiztosítási szerv az e-papír szolgáltatáson keresztül beküldött okmányokat is befogadta. Ettől függetlenül javaslom az erre rendszeresített formanyomtatványok használatát.
Üdv:
Árpi
Köszönet a segítségért Dr. Búza László barátomnak!
A bejegyzéshez a Facebook oldalamon kommentelhetsz!
A bejegyzést megalapozó jogszabályok kivonata itt elérhető.
A bejegyzés tartalmához fűzött fontos figyelmeztetést olvashatsz itt.